Casablanca

5 oktober 2018 - Casablanca, Marokko

Vrijdag 5 oktober 2018

Gisteravond laat na een korte vlucht van 3,5 uur aangekomen bij ons hotel in Casablanca. Donker... dus toen nog geen indruk van de stad. Casablanca is een drukke stad met 5 miljoen inwoners en nog eens 1 miljoen inwoners rondom de stad. Rijk en arm, ouderwets en Westers leeft naast elkaar. Het lijkt een mannenwereld, die zitten op het terras , in de de winkeltjes, de markt, in het verkeer. Soms zie je een gesluierde vrouw op straat. De ene met alleen een hoofddoek en de ander in een soort burka. Fascinerend.... Vandaag word de stad ondergedompeld onder een laagje smog. Het is hectisch en druk, vanmorgen met gevaar voor ons leven een drukke weg over moeten steken om te gaan pinnen. Alles is in het Arabisch, de typische muziek schalt vanuit de winkeltjes naar buiten. Druk, druk,druk, dat is mijn eerste indruk. Wij gaan op weg naar de moskee. En dan de grote moskee, wat een gebouw. Genaamd de Hassan II- Moskee. Een gebedsruimte waar 25.000 gelovigen terecht kunnen om te bidden. Deze moskee is het op een na grootste religieuze bouwwerk ter wereld, na de moskee van Mekka. Het complex beslaat 9 ha, waarvan twee derde boven de zee is gebouwd. De minaret, het baken van de Islam, is 200 meter hoog. Twee laserstralen met een bereik van 30 km geven de richting van Mekka aan. Het is een supergoede locatie voor de Toppers... Na het bezoek aan de moskee stappen we in de bus en gaan we op weg naar Rabat.

1. Jacqueline:
    6 oktober 2018
    Inderdaad indrukwekkend, ben benieuwd wat jullie nog meer op jullie pad tegen komen. Geniet ervan! ! 😚
  2. Sonja Knol:
    6 oktober 2018
    Wat een andere wereld!
    Benieuwd naar je volgende ervaringen... wat leuk dat je het deelt x
  3. Marije Galema:
    7 oktober 2018
    Geniet van je reis!
  4. Karel Bruinsma:
    8 oktober 2018
    Jeetje, ruim vijf miljoen inwoners in Casablanca, dat wist ik niet. Dat was in de tijd van Humphrey Bogart wel anders denk ik!
  5. Connie van Geelkeren:
    8 oktober 2018
    Het leest weer heerlijk weg. Fijn dat wij mogen meegenieten.