Weer in Casablanca

25 oktober 2018 - Casablanca, Marokko

Woensdag 24 oktober

Richting Casablanca. Best uitgerust stappen wij nog steeds diareevrij in de bus. Dat kunnen we van veel anderen niet zeggen. Er is zelfs een dokter naar het hotel geroepen. Onze reisleider Hassan is ook doodziek en sleept zich door de reis heen. Het weer is prachtig "soms wel heet in de bus" en de natuur onderweg is weer zeer afwisselend. Groen en plat en ook gedeeltes die hartstikke dor en zanderig zijn. We rijden een soort toeristische route (niet alleen maar snelweg) en komen door allerlei leuke maar zeer ouderwetse dorpjes waar de tijd heeft stilgestaan. Deze dorpjes zie je door heel Marokko, een stoffig marktje, alles per ezel of op een kar en een theehuis waar alleen de mannen te vinden zijn. De zeldzame vrouwen die je op straat ziet zijn compleet bedekt en gesluierd. Marokko is qua natuur een prachtig land maar de mensen moeten gigantisch hard werken om in hun levensonderhoud te voorzien. Ook na deze reis mag ik me weer gelukkig prijzen dat ik in het welvarende Nederland woon. Gewoon water uit de kraan en op bijna iedere hoek een supermarkt. We stoppen bij het plaatsje El-Jadida. In 1502 vestigden de Portugezen zich hier en bouwden het fort Mazagan wat we even bezichtigen. Het werd een belangrijk handelscentrum, waar schepen uit Europa en het Verre Oosten aanlegden om zich te bevoorraden. In 1769 verdreef sultan Sidi Mohammed de Portugezen, die de stad bij hun vlucht opbliezen. Plaatselijke Arabische stammen en een grote Joodse gemeenschap uit Azemmour bouwden hem begin 19e eeuw weer op. De stad werd toen El-Jadida (De Nieuwe) genoemd. We lopen met een gids 90 minuten door de stad en omdat we veel op het fort lopen is het lekker qua temperatuur door het windje. Stappen weer in de bus en even verderop, terug in de bewoonde wereld lunchen we na drie weken, tajine's, picknicken met een stukje brood en wat smeerkaas,, kefta's en banaantjes bij de Mc Donald. Yeaaaaaahhhh een cheeseburger....verdorie, wat verschrikkelijk lekker. Daarna door naar Casablanca, waar we midden in de spits terecht komen. Onze laatste nacht brengen we door in een goed hotel met heerlijke bedden en een heerlijke ruime douche. We eten nog gezellig een hapje met Denise en Ankie voordat we ons bed in duiken. Ik heb een super vakantie achter de rug, heel heel heel veel stappen gezet (Mirjam mag trots op me zijn :), hele leuke mensen ontmoet (sommige ga ik echt nog wel een keertje zien), genoten van de natuur en de cultuur van Marokko. Super gezellig gehad met mijn privé fotograaf maar vooral mijn lieve vriendin Lucy. Marokko was Top.

1. Pieter:
    25 oktober 2018
    Mooie reis, mooie verhalen !!!

Goede reis terug.
  2. Jos:
    25 oktober 2018
    Dank voor je mooie verslagen! Wát een reis zeg! Veel gezien en meegemaakt. En de lezers ook door je manier van schrijven. Voor ons was het ook mooi, we hebben nu best een aardig beeld kunnen vormen van Marokko. Bedankt en goeie reis terug‼️
  3. Connie van Geelkeren:
    25 oktober 2018
    Goede reis terug vandaag. Jij genoten maar je lezers van je verslagen ook.
    Dank je wel voor het delen van deze fantastische ervaring.
    Zien elkaar snel.
  4. Lucy:
    25 oktober 2018
    Hele mooie reis gehad met lieve vriendin Lianne. Volgende keer naar een iets kouder klimaat? 😄😄😄
  5. Irma:
    25 oktober 2018
    Goed om te lezen dat jullie het zo fijn hebben gehad! Mooie verhalen en ik kijk al uit naar je foto album😉
  6. Merith:
    25 oktober 2018
    Fijn dat jullie zo genoten hebben. 10 november horen we de verhalen. Wat heb je het allemaal weer leuk beschreven.
  7. Jacqueline:
    25 oktober 2018
    Goed reis terug, zien je snel weer! Mooie verslagen van je reis. ...!😘😉
  8. Naomirommen:
    Lieve lianne
    Jullie hebben een prachtige reis gehad in ern indrukwekkend lsnd. Mooie reis verhalen met ons gedeeld. En idd jullie mogen trots zijn. Een hele goede reis terug en tot heel snel. Liefs Naomi
  9. Marjon van den Akker:
    26 oktober 2018
    Een super reis! Mooi beschreven!
    Tot gauw, Grts Marjon
  10. Peggy:
    26 oktober 2018
    Hee Lianne, dat heb je toch mooi allemaal meegemaakt. Top verhalen en bedankt dat we een beetje mogen meekijken. Goede reis naar huis.
  11. Daniëlle:
    26 oktober 2018
    Ha lieverd, net de laatste verhalen gelezen en zie dat je alweer thuis bent. Zal wel wennen zijn nu de temperatuur hier zo gedaald is; koud weekend voor de boeg! Fijn dat je zo’n goede vakantie hebt gehad, bedankt voor de mooie uitgebreide verhalen. Dat was ook genieten! Rustig weekend gewenst & tot snel (volgende week!), gezellig!
  12. Marie-Louise:
    26 oktober 2018
    Lieve Lianne, dankjewel voor je mooi en uitgebreid verslag. Dit helpt mij om m'n reisverslag ook op orde te krijgen. Groetjes aan Lucy!