Rabat

6 oktober 2018 - Rabat, Marokko

Vrijdag 5 oktober 2018

Rond 14.00 uur arriveren we in Rabat, een stad met 1,7 miljoen inwoners aan de Atlantische kust. Ook hier is het weer druk, drukker, drukst. Constant getoeter. Gelukkig gaan we alleen naar het oude gedeelte. Eerst lunchen, de eerste Tajine, lamsgehakt met tomaten en een stukje brood. Echt lekker. Daarna naar de Kasba (Ouddaiakasba) waar we even kunnen slenteren. De kasba dankt zijn naam aan de Oudaia, een krijgshaftige Arabische stam die in 1672 naar de stad werd gehaald om de stad Rabat te beschermen. De Kasba word omringt door een grote Andalusische muur. We worden gewaarschuwd door de gids dat we niemand mogen aankijken en dat we moeten uitkijken. Hier worden we alleen gezien als een rijke toerist dus oplichten is dagelijkse kost. We blijven met de groep bij elkaar en dat is helemaal prima. De Kasba is echt authentiek en bestaat uit kleine steegjes, blauw geverfde muren en mooie oosterse deuren. Er worden heel wat mooie plaatjes geschoten. Ik voel me niet echt onveilig en ik geniet volop. De Arabische sfeer vind ik fantastisch. Daarna gaan we op weg naar de Hassantoren en naar het mausoleum van Mohammed V. De Hassantoren prijkt al meer dan 800 jaar op de heuvel Wadi Bou Regreg. Het is een beroemd symbool van Rabat, een onvoltooid minaret van de Hassanmoskee. De bouwer hiervan wilde Rabat verheffen als nieuwe hoofdstad van zijn rijk. Na de dood van de bouwer raakte de onvoltooide moskee in verval. Aan het begin van de avond rijden we naar ons hotel. Liggend aan een kei drukke weg. Wij hebben een kleine kamer maar het is er koel en we zitten aan de achterkant van het hotel dus weinig last van het toeterende verkeer. In Azië stikt het van de airco's maar hier is het overal heet en klef. Dit gaat een zweterige vakantie worden. We hebben laat geluncht dus we gaan niet uitgebreid eten. Ik bestel gegrilde vis maar hier is dat een ander begrip, dik in het beslag en uit t vet...heel goed voor de darmen. Was al meteen raak... We hebben bij de receptie van het hotel beperkte WiFi dus ik ben in gelegenheid mijn eerste verhaal te publiceren. Morgen naar Meknes.

1. Brigitte:
    6 oktober 2018
    Hey Lianne,
    Dus al heerlijk aan het genieten.
    Houd deze modus vast en ik kijk uit naar je volgende verhaal.

Groet
    Brigitte
  2. Naomirommen:
    6 oktober 2018
    Hey lianne. Weer een heerlijk stuk om te lezen. Je schrijft fijn. Alsof je er een beetje bij bent. Laat al het moois binnenkomen en geniet ervan. Op naar je volgende verhaal. Liefs Naomi
  3. Marjon van den Akker:
    Hi Hi, klinkt al goed! Geniet ervan! Grts. Marjon
  4. Herma Dortmans:
    Hoi Lianne,
    Weer van alles gezien, als het maar gezellig is. Geniet er van.
    groetjes Herma
  5. Rian van den heuvel:
    7 oktober 2018
    Hoop dat je de hitte aan kunt
    Het klinkt allemaal wel heel goed hoe je het schrijft, kan me zo goed een beeld vormen van de dingen die je bekijkt.
  6. Mirjam van de Camp:
    7 oktober 2018
    Lekker genieten! Mooi verhaal, fijn om te lezen!
  7. Karel Bruinsma:
    8 oktober 2018
    Leuk dat je ook een stukje geschiedenis als achtergrondinformatie in je verhaal stopt. Benieuwd naar wat je nog meer gaat zien. Veel plezier.
  8. Jos:
    8 oktober 2018
    Hey Lianne,

Mooi geschreven verslag weer, ook vandaag! Ik kijk uit naar de volgende editie. Veel plezier daar😘 Jos