Todrakloof en de Dadèskloof

15 oktober 2018 - Dades Kloven, Marokko

Maandag 15 oktober

De Todrakloof, bekend om de indrukwekkendste rotswanden van Marokko. Loodrechte rotswanden, 300 meter hoog, aan weerszijde van de smalle kloof. De Wadi Todra stroomt door deze grote geologische breuk en vervolgt zijn weg naar het palmbos. Na een slechte nacht op keiharde bedden besluiten wij om niet door de rivierbedding naar de kloof te lopen maar nemen we de bus. Het landschap is geweldig, bruine, okergele rotsen met daartussen de groene palmbossen. We lunchen laat om vervolgens verder te rijden naar de Dadèskloof. We overnachten in het plaatsje Dadès. Een heel simpel hotelletje maar het is er schoon en het bed voelt prima. Na het eten krijgen we een optreden van de lokale Berberbevolking en ze gebruiken allerlei verschillende trommels. Klinkt echt super. Samen met Lucy. Frea, Els en Anneke uit de groep jammen we een half uurtje mee en krijgen we een klein lesje trommelen. Kei gezellig.

Dinsdag 16 oktober

De Dadèskloof. Via een route langs de Dadèsvallei rijden we naar de kloof. Het land op de oevers wordt omzoomd door populieren en vijgen en amandel en walnotenbomen. De weg gaat omhoog en voert langs imposante geologische kalksteenplooien die door erosie zijn ontstaan. Aan de voet van deze natuurlijke formaties staat de ruïne van de Aït Arbikasba. Verderop liggen de uit steen en pisé opgetrokken Tamnaltkasba's met slanke torens die afsteken tegen een achtergrond van rotsen die lijken te zijn samengedrukt als de vingers van een mensenhand. De weg voert verder langs ravijnen, velden in de vallei met mais waar de boeren grote bossen aan het plukken zijn en die ze dan vervolgens op hun rug binden om ze mee te dragen naar hun dorp. Verder naar boven wordt het landschap steeds ruwer. De dorpjes gaan op in de rode kleur van de rotsen. Ik heb nog nooit zoveel verschillende kleuren gezien van de rotsen en gesteentes zoals hier in Marokko. Wat is dit een mooi land. We eten bij een Berberfamilie, geen menu, gewoon wat de pot schaft en deze keer is het een Tajine met kip en groenten.

1. Jos:
    17 oktober 2018
    Mooie foto’s en weer práchtig verteld. Boeiend om zo’n reis al lezend mee te maken!‼️🤗
  2. Naomirommen:
    18 oktober 2018
    Indrukwekkend weer. Hier Ikea en de Efteling. Ook erg leuk hoor. Waan me morgen in de fatamorgana even dicht bij jullie 😆 liefs Naomi