Chefchaouen

8 oktober 2018 - Chefchaouen, Marokko

Maandag 8 oktober

De witte stad Chefchaouen is genesteld in een kom tussen twee bergen -ech-chaoua (de hoorns) - waaraan hij zijn naam ontleent. Steile smalle straatjes met wit en indigoblauw gekalkte gebouwen, pleintjes, uitbundige fonteinen en huizen met rijkversierde deuropeningen en rode pannendaken maken het een supermooi stadje. De stad is gesticht in 1471 door Idrissidische shorfa, afstammelingen van de profeet Mohamed, als een bolwerk in de strijd tegen de Portugezen. Chefchaouen wordt als een heilige stad met acht moskeeën en verscheidene zaouia's en maraboet beschouwd.

We kunnen heerlijk door alle straatjes struinen, foto's maken van al het moois zonder lastig gevallen te worden. We pikken samen een terrasje op een lokaal pleintje, Lucy waagt zich aan de sterke koffie, ik hou het bij water. Ze zijn hier super vriendelijk alhoewel ze nog steeds zelf niet op de foto willen of tegen betaling. S'middags lunchen we op de markt en s'avonds hebben we weer een mooi plekje gevonden op een dakterras om te eten. Volop genoten, was een topdag. Morgen de bus in om wat kilometers af te leggen naar Fes.